Vozový park

Scania (CAS 20/4000/240-S2R)

Technická data:

Rok výroby: 2022
Délka: 8 300 mm
Šířka: 2 550 mm
Výška: 3 100 mm
Celková hmotnost: 18 000 kg
Kabina: CrewCab CP28
Počet míst k sezení: 1+5
Motor: vznětový, vodou chlazený šestiválec
Pohon náprav: 4×4
Výkon motoru: 324 kW
Obsah motoru: 12 742 cm³
Maximální rychlost: 110 km/hod
Převodovka: automatická
Palivová nádrž: 200 litrů
Palubní napětí: 24V

Scania byla předána jednotce v roce 2023 a nahradila vůz Škoda 706 RTHP z roku 1967. Na pořízení CAS se podílela Obec Lenešice společně s Českou kanceláří pojistitelů z Fondu zábran škod a Ústecký kraj.

Vůz je postaven na dvounápravovém šasi Scania P 440 XT s trvalým pohonem přední nápravy. O pohon vozidla se stará řadový šestiválec DC13 153 o výkonu 324 kW.
Kabina pro mužstvo nese označení CrewCab CP28 a je určena pro osádku 1+5. Převodovka je automatická s hydrodynamickým retardérem, diferenciály hnacích náprav jsou vybaveny uzávěrkou.
Scania je v prostoru místa nástupu strojníka do automobilu vybavena 230 V zásuvkou pro dobíjení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu Rettbox-air. Sdružená zásuvka se při spuštění motoru samočinně odpojí, její součástí je inteligentní nabíjecí zařízení.
Pro spojení slouží dvojice radiostanic – digitální MATRA G2 a analogová DM 4600. V prostoru ovládacího panelu čerpací jednotky je umístěn mikrofon a reproduktor jako druhé obslužné místo radiostanice.
Šestimístná kabina je vybavena centrálním zamykáním, klimatizací a nezávislým vytápěním, v opěradlech zadní řady sedadel a sedadla velitele jsou uloženy dýchací přístroje Dräger PSS 4000. Poslední povinný přístroj je uložen na krytu motoru. V kabině dále nalezneme čtveřici dobíjecích svítilen Survivore a 6 ručních radiostanic Motorola.
V horní části kabiny je umístěna úložná police přes celou šíři kabiny a v podvěsu je umístěna páteřová deska.
V dosahu velitele nesmí chybět výjezdový tablet Samsung A8 se softwarem GINA.
Přední část vozu je v prostoru rámu podvozku vybavena elektrickým lanovým navijákem s tažnou silou ve vodorovné 50 kN s jištěním proti přetížení. Nechybí ani pevně zabudovaná dálkově ovládaná lafetová proudnice pro plný a roztříštěný proud se jmenovitým výkonem 800 litrů za minutu a délkou účinného dostřiku plným proudem 30 metrů.
CAS vykazuje zvýšenou odolnost proti účinkům sálavého tepla na rozvodech tlakového vzduchu, na elektrických vodičích a na rozvodu paliva v místech, kde nejsou chráněny podvozkovou částí. Pro zvýšenou odolnost se používají ochranné prvky dlouhodobě odolávající teplotám do 200 °C a po dobu do 15 minut teplotě až 1000 °C. Scania dokáže brodit klidnou vodou do hloubky až 750 mm.

Karoserie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů slitiny lehkých kovů. V horní části je přípojný prvek pro napojení odnímatelné lafetové proudnice. Nádrž na hasivo je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny a pojme 4000 litrů vody a nádrž na pěnidlo 240 litrů.
Čerpací zařízení Ruberg je bronzové, vyhřívané a při jmenovitém tlaku 10 barů a sací výšce 3 metry dosahuje výkonu 2 000 litrů za minutu.
CAS je vybavena datovou sběrnici k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus s následujícími funkcemi:

• Záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla
• Diagnostika, uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru
• Monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem
• Signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě
• Ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné oranžové rampy na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky
• Automatické plnění vodní nádrže z hydrantu
• Zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku
• Signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení
• Automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru
• Zapnutí a vypnutí předních doplňkových výstražných modrých světel
• Automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací
• Systém plánované údržby v účelové nástavbě CAS
• Start/Stop motoru z prostoru požárního čerpadla
• Automatická regulace tlaku ve výtlačných rozvodech v závislosti na aktuálním průtoku vody

CAS je vybavena zvláštním výstražným zařízením v modro-červené kombinaci.
Účelová nástavba je vybavena pneumaticky výsuvným osvětlovacím stožárem o výšce 5 metrů od země. Dvojice LED světlometů dosahuje celkového světelného toku 30 000 lumenů. Stožár umožnuje napájení z podvozkové části nebo elektrocentrály.
Osvětlení prostoru okolo Scanie je zajištěno vně umístěnými zdroji neoslňujícího světla typu LED částečně zapuštěného do bočních stěn a do zadní stěny účelové nástavby.
Zadní, přední a vnitřní část vozidla je vybavena kamerami pro sledování prostoru kolem vozidla. Výstupy z kamer jsou přenášeny do zobrazovací části o velikosti 7“ v zorném poli řidiče a též do ovládacího tabletu.

Škoda 706 RTHP (CAS 24/3500/0-M2R)

Technická data:

Rok výroby: 1967
Délka: 7 550 mm
Šířka: 2 430 mm
Výška: 2 950 mm
Celková hmotnost: 13 570 kg
Kabina: trambusová, čtyřdvéřová
Počet míst k sezení: 1+7
Motor: vznětový, vodou chlazený šestiválec
Spotřeba paliva: 35 l/100Km
Pohon nápravy: zadní
Výkon motoru: 118 kW
Obsah motoru: 11 781cm³
Maximální rychlost: 80 km/hod
Převodovka: pětistupňová + 1 vzad
Palivová nádrž: 175 l
Palubní napětí: 24 V

Tento vůz jsme zakoupili od JSDH Tuchořice.
Jedná se o speciálně navržený požární automobil, který se skládá z podvozku Škoda 706 RTHP s prodlouženou kabinou pro řidiče a sedm členů osádky, nádrže na vodu, čerpacího zařízení a účelové karosérie s úložnými prostory pro požární příslušenství.
Označení CAS 25 Škoda 706 RTHP má následující význam: CAS – cisternová automobilová stříkačka, 25 – výkon čerpadla 2500 l/min, RTHP – podvozek Rámový, Trambusový, Hasičský speciál, možnost připojení Předního náhonu.
Čerpací zařízení této stříkačky je tvořeno odstředivým jednostupňovým pravotočivým čerpadlem se spirálovou skříní a letmo uloženým oběžným kolem. Čerpadlo je dále vybaveno vývěvou na spálené plyny.
CAS má kapacitu 3500 litrů vody a její maximální rychlost je 80 km/h.
Vozidlo je vybaveno lafetovou otočnou proudnicí a mycí lištou, které umožňují efektivněji hasit požáry a čistit požární místa.

Mercedes – Benz Sprinter (DA-L1Z)

Technická data:

Rok výroby: 2018
Délka: 5926 mm
Šířka: 1993 mm
Výška: 2700 mm
Celková hmotnost: 2 900 kg
Počet míst k sezení: 1+5
Motor: vznětový, vodou chlazený čtyřválec
Pohon nápravy: přední
Výkon motoru: 105 kW
Obsah motoru: 2 143 cm³
Převodovka: šestistupňová + 1 vzad
Palubní napětí: 12 V

Mercedes-Benz Sprinter byl předán výjezdové jednotce v dubnu roku 2018 a nahradil Avii z roku 1982. Na pořízení se podíleli Ústecký kraj, Ministerstvo vnitra a obec Lenešice. Dopravní automobil Mercedes-Benz Sprinter je postaven na podvozku s pohonem přední nápravy. Motor je vznětový čtyřválec o objemu 2 143 cm³ a výkonu 105 kW, převodovka je manuální šestistupňová. U dveří řidiče je zásuvka pro dobíjení a konzervaci akumulátorů. Vozidlová stanice je analogová. Okolí vozu osvětlují LED světla částečně zapuštěná do boků a zadní části nástavby. K dalšímu nasvícení jsou ve výbavě dva LED reflektory s magnetickým uchycením. Automobil je šestimístný a do prostoru zadních sedadel se vstupuje posuvnými dveřmi na pravém boku vozidla. V dobíjecích úchytech jsou uloženy dvě ruční radiostanice Motorola.

Suzuki Jimny (VEA)

Technická data:

Rok výroby: 2000
Délka: 3 625 mm
Šířka: 1 600 mm
Výška: 1 860 mm
Celková hmotnost: 1 420 kg
Počet míst k sezení: 1+1
Motor: zážehový, vodou chlazený čtyřválec
Pohon nápravy: 4×4
Výkon motoru: 60 kW
Obsah motoru: 1 328 cm³
Převodovka: pětistupňová + 1 vzad
Palubní napětí: 12 V

Velitelský osobní automobil Suzuki Jimny byl bezúplatně převeden z HZS Ústeckého kraje. Vozidlo bylo po autonehodě a před jeho dalším použitím bylo nezbytné provést opravy.

Ford Tranzit

Technická data:

Rok výroby: 2011
Délka: 5 000 mm
Šířka: 1 974 mm
Výška: 1 997 mm
Celková hmotnost: 2 100 kg
Počet míst k sezení: 9
Motor: vznětový, vodou chlazený čtyřválec
Pohon nápravy: přední
Výkon motoru: 63 kW
Obsah motoru: 2 198 cm³
Převodovka: pětistupňová + 1 vzad
Palubní napětí: 12 V

Ford Tranzit slouží primárně pro přepravu osob na soutěže a přepravu materiálu. Vozidlo disponuje tažným zařízením.